صفحه اصلی > اخبار > اخبار  


 

 
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در نشست جشنواره تصویر صادرات:
تجارت هنر، به جای هنر تجارت

 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه امروز به جای هنر تجارت باید به تجارت هنر پرداخت، هنر را دارای ظرفیت‌های فراوان برای صادرات عنوان کرد و هنرمندان را منادی شاخص‌های فرهنگی و تاریخی ایران برای اعتلای برند ایران توصیف کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی، در نشست تخصصی جشنواره تصویر صادرات با محوریت هنرهای دیداری و شنیداری، اظهار داشت: علیرغم آنکه کشور ما 1.02جمعیت دنیا، 1.02 جغرافیای جهان و 1.02 GDP دنیا را دارد، سهم ما از 16 هزار میلیارد صادرات جهانی، کمتر از 0.3 درصد است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت ایران تنها متولی صادرات کشور است، افزود: هر بخشی که توانایی عرضۀ تولیدات خود در سطوح بین‌المللی را داشته و تولید ثروت کند را از بعد معنوی، مالیات، مشوق‌های صادراتی، ثبت برند و پذیرش هیات‌های خریدار آثا هنری حمایت می‌کنیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دو بخش هنر و دانش‌بنیان، اگر آنها را جدی بگیریم و باور داشته باشیم، می‌توانند از مرز 50 میلیارد دلار صادرات عبور کند.

مودودی بیان کرد: ایران به لحاظ فناوری نانو، پس از چین، آمریکا و هند، در جایگاه چهارم دنیا ایستاده است، با توجه به این پیشرفت، باید به حمایت آن دسته از محصولاتی شتافت که نیازمند شناسایی و معرفی ظرفیت‌های صادراتی خود هستند.

وی اظهار داشت: در دوره‌ای از تاریخ، شاخص‌های قدرت نظامی، میراث تاریخی و ذخایر زیرزمینی، عامل تعیین کننده در جایگاه امپراطوری‌ها در دنیا بود اما امروز برندهای یک کشور نشان‌دهندۀ قدرت یک کشور در جهان است.

دبیر کمیسیون ملی برند، در خصوص اهمیت برند گفت: حاصلضرب محتوای برن در GDP جایگاه یک کشور در دنیا را نشان می‌دهد. از ضرب عدد 18 که نشان‌دهندۀ تولید ناخالص داخلی ایران در محتوای برندهای کشور به عدد 60 می‌رسیم چرا که برند ایران را به خوبی معرفی نکردیم.

   سید ضیا هاشمی، دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان، در خصوص موانع بخش تولید و صادرات به نبودن قانون کپی‌رایت به واسطه عدم عضویت ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه عنوان کرد و گفت: سینمای ایران یکی از مهم‌ترین عوامل اهتزاز پرچم کشورمان در مجامع بین‌المللی است.

وی افزود: با اینکه برای تولیدات سینمایی به منظور معرفی ایران با موانع جدی روبرو بودیم اما با در دست گرفتن ابتکار عمل، فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌ها نفوذ کرد و توفیقات فراوانی یافت.

دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان با بیان اینکه فیلم‌های ایرانی در جذب بازار موفق نبوده است، گفت: هند و چین می‌تواند بهترین بازارهای هدف صادراتی فیلم ایرانی باشد و در این راستا نیازمند مساعدت و همراهی هستیم.

رزاق کریمی، نابب رئیس خانه سینما، در این نشست گفت: سینمای ایران پس از انقلاب هویت یافت و رشد جهشی کرد و امروز ایران به واسطۀ سینمای خود، به ویژه سینمای مستند، تصویر اقتدار خود را در نیا نشان داده است.

وی بیان کرد: سینمای مستند ایران از 3 دهه قبل، دهۀ 70،  بافعال شدن بخش خصوصی وارد مرحلۀ جدیدی شد که حاصل آن تولیدات خلاقانه‌ای بود که توفیقات زیادی در جشنواره‌ها به دست آورد، سینمای مستند از سینمای داستانی پیشی گرفت اما حمایتی صورت نگرفت و حتی تحریم‌ها باعث شد نتوانیم جوایز نقدی جشنواره‌های بین‌المللی را دریافت کنیم یا از تولید مشترک با کشورهای علاقمند به همکاری با ما باز بمانیم.

نایب رئیس خانه سینما گفت: نیازمند سیاست‌های تشویقی برای توسعۀ بازار ارز آور سینما هستیم.

علیرضا رئیسیان، تهیه کننده و کارگردان نیز با تأکید بر لزوم شناخت موانع صادرات سینما و راهکارهای رفع آن، گفت: وقتی از سینما صحبت می‌کنیم در واقع از یک هنر صنعت 100 ساله سخن می‌گوییم و ما جزو ده کشور اول تولید کننده فیلم در دنیا هستیم با این وجود سینما در بخش خدمات تعریف شده و این بزرگ‌ترین مشکل رونق نیافتن صادرات فیلم است چرا که از حمایت‌های بخش صنعت برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه تقریباً تمام جایزه‌های معتبر و درجه اول دنیا را به دست آورده‌ایم گفت: هم نیرو داریم هم محصول اما دلیل برقرار نشدن ارتباط محصول و مخاطب به عدم حمایت دولت باز میگردد.

 

 

 تاریخ انتشار:1398/04/18  ساعت درج:٠٢:٢٧  شماره خبر:٨٢٨٠  بازدید:247

  نسخه چاپي


خروج